به جُست‌وجوی ِ تو
بر درگاه ِ کوه مي‌گريم،
در آستانه‌ی ِ دريا و علف.
به جُست‌وجوی ِ تو
در معبر ِ بادها مي‌گريم
در چارراه ِ فصول،
در چارچوب ِ شکسته‌ی ِ پنجره‌يي
که آسمان ِ ابرآلوده را
قابي کهنه مي‌گيرد.


سال گذشته گمانم همین روز بود که خبر را شنیدم. روی سنگ قبرت همین شعر نوشته شده. شعری که من دوستش گرفته ام. شعری که در مراسم یادبودت هم خواندم.
روز بدرقه تو شد ظهر عاشورا. من اما دلم خواست دوم اسفند ماه یادم بماند.
یک سال گذشته است حالا و من فهمیده ام نبودن فیزیکی یک دوست در کنارت یعنی چه. گیرم که چهارسال از او بی خبر مانده باشی.

جريان ِ باد را پذيرفتن
و عشق را
که خواهر ِ مرگ است. ــ

پانزده ساله بودم که با مرگ آشنا شدم. اما دوم اسفند ماه سال گذشته که تن تو را بدرقه کردیم مرگ را با همین دستان خودم لمس کردم.

و جاودانه‌گي
رازش را
با تو در ميان نهاد.

غریبه نیستم با خواهر عشق. پذیرفتمش. زندگی وادارم کرد که بپذیرمش. اما. . .
می دانی؟ دست خودم نیست. یک سال است دارم فکر می کنم نبودن فیزیکی یک دوست چه فقدان عظیمی را می تواند در زندگی هرکس به وجود آورد.
تو که رفتی، سامان که رفت، پدر سپیده که رفت، یاسمن که رفت، دیگر دست و دلم یکی نشد.
به خاطر همین است که لیلا دو هفته است چشم انتظار تماس من مانده است.
چه کنم، دستم نمی رود گوشی تلفن را بردارم و با صدای ساختگی تسلیت بگویم.

پس به هيات ِ گنجي درآمدی:
بايسته و آزانگيز
گنجي از آن‌دست
که تملک ِ خاک را و دياران را
از اين‌سان
دل‌پذير کرده است!

لیلا جانم:
باید بپذیریم مرگ خواهر عشق است. باید بپذیریم و درک کنیم که از ابتدای راه قدم به قدم با ما می آید. بی آن که لحظه ای از ما غافل شود.
در کمین ما نیست. فقط منتظر است هنگامه رفتن ما فرا رسد.
من خوب می دانم که دل تنگی فزاینده در نبود کسی چه بلایی سر روح آدمی می آورد.
اما اگر بپذیریم مرگ پایان نیست، زندگی را بیشتر می فهمیم.
سحر که رفت، من فهمیدم مرگ پایان نیست. نمی تواند که باشد.
سال سختی را در پیش داری. برایت پایمردی آرزو می کنم.


نام‌ات سپيده‌دمي‌ست که بر پيشاني‌ ِ آسمان مي‌گذرد

من مراسم سال گردت را نخواهم آمد سحر. ناراحت که نمی شوی؟ جمعه پیش خودت می آیم.


ــ متبرک باد نام ِ تو! ــ

سال سختی بود سحر. خیلی سخت... خیلی

پی نوشت: لازم است بگویم شعر از شاملو است؟ لازم است بگویم در خاموشی فروغ فرخ زاد سروده شده است؟ لازم است بگویم من به این شعر است که زنده ام؟

__________________________________________________________________